مشاوره حقوقی رایگان 09190218124

مشاوره حقوقی رایگان 09190218124

a.saidnesuad@yahoo.com

منوي اصلي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 422
بازدید دیروز : 338
بازدید هفته : 1819
بازدید ماه : 3532
بازدید کل : 101195
تعداد مطالب : 595
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



رسیدگی به اتهام بی احتیاطی در رانندگی در حین انجام وظائف نظامی در صلاحیت کدام مرجع؟

 همچنين ايراد خسارت به خودروي نظامي‌گردد در صورتي كه مقصر باشد و دادگاه عمومي در خصوص جنبه عمومي قتل يا جرح (بي احتياطي و عدم مهارت منجر به قتل يا جرح) و جنبه خصوصي آن (ديه) اظهار نظر نمايد و پرونده در خصوص ايراد خسارت به اموال دولتي(ماده65قانون مجازات جرايم نيروهاي مسلح) به دادسراي نظامي ارسال گردد آيا بزه ايرادخسارت در دادگاه نظامي قابل رسيدگي است يا به اين استدلال كه چون موضوع بي احتياطي منجر به قتل يا جرح در دادگاه عمومي رسيدگي شده و منشاء ايراد خسارت هم بي احتياطي بوده است رسيدگي به بزه ايراد خسارت وجاهت قانوني ندارد و پرونده بايد به اعتبار امر مختومه بايگاني شود؟ در اين صورت تكليف خسارت به خودروي نظامي كه مورد حكم قرار نگرفته چه مي‌شود؟

نظريه اداره حقوقي

چنانچه فرد نظـامي در حين انجـــام وظيفه مرتكــب ايراد صدمه بدني غيرعمدي در اثر بي احتياطي در رانندگي وسيله نقليه شده و رانندگي جزء وظايف خاص نظامي وي نبوده در اين صورت رسيدگي به پرونده در صلاحيت دادگاه عمومي است و صدور حكم در مورد خسارت و ضرر و زيان نيز به عهده همان دادگاه خواهد بود.

 

 

شماره و تاريخ نظريه: 8058/ 7 _   12/9/1381

 

 

 

اگر شخص نظامي كه مرتكب ايراد صدمه بدني غيرعمدي در اثر بي احتياطي در رانندگي وسيله نقليه شده است رانندگي جزء وظايف نظاميش باشد در اين صورت رسيدگي به آن جرم درصلاحيت دادگاههاي نظامي است رسيدگي به خسارت ضرر و زيان ناشي از جرم نيز با دادگاههاي نظامي خواهد بود. به عبارت ديگر رسيدگي به اصل جرم در هر دادگاهي باشد خسارت و ضرر وزيان ناشي از آن نيز در همان دادگاه قابل رسيدگي است. بنابراين بايگاني كردن چنين پرونده ها غيرقانوني است.


نويسنده: علی اکبر سیدنژاد تاريخ: جمعه 25 بهمن 1390برچسب:رسیدگی, به اتهام, بی احتیاطی, در رانندگی, در ,حین, انجام وظائف نظامی, در صلاحیت, کدام مرجع؟, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

علی اکبر سیدنژاد کارشناس ارشد حقوق 09190218124

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to lawyer9.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com